DC PUBLIK
Tre kvällar och nio processer på teater moment: i Gubbängen. Nio av Danscentrums medlemmar presenterar arbeten i olika faser under evenemanget DC Publik.
Möt dansarna och koreograferna
26/10 kl 18:00 - 19:30 Mari Raudsepp, Adrian Cruz, Tove Ahl
1/11 18:00 - 19:30 Johanna Fröjd & Ella Effendy, Anna Borras och Leah Landau
14/11 18:00 - 19:30 Jo Ehnsiö, Cajsa Godée och Stina Ehn
Det blir alltifrån voguing och house till interaktiva koncept och dansfilm. I sina arbeten utforskar medlemmarna frågor om att höra till, samtycke, kärlek, sorg och femininitet, om att vara sig själv, relationen till publiken och använder en rad olika metoder och angreppssätt. Det blir visningar och stort fokus på samtal och diskussion.
Boka din biljett HÄR!
Välkommen!
26 oktober
Klicka på bilderna för att läsa mer
1 november
Klicka på bilderna för att läsa mer
Ella Effendy är en finsk-indonesisk konstnär som främst arbetar med dans, performance och koreografi. Hon har utbildning i samtida dans och performance från Finland och jobbar att ständigt med att vidga sina perspektiv genom att delta som frilansanare i olika kreativa processer över hela världen.
Vad kommer ni att visa på DC Publik?
Vi kommer att visa ett utdrag av ett arbete under utveckling med arbetsnamnet Conjoin. CONJOIN belyser mänskliga behov och är en påminnelse om den primitiva mänskliga kraften. Ivern att skapa en stödjande kör, en flock som vilar i sin omvandling. I vibration, puls och rytm utforskar CONJOIN dess genomsläpplighet: genom kroppens rörelse, en loopmaskin och mikrofon sammanfogas dans- och musik.
Var i processen befinner ni er just nu?
Vi har arbetat med Conjoin under två veckors residens under sommaren 2023. Nu är vi i processen att utveckla detta till ett färdigt verk.
Är det något särskilt du önskar av publiken?
Vi är nyfikna att höra reflektioner från publiken som kan informera oss om vad publiken kan känna och få tankar av genom föreställningen.
Vad kommer du att visa på DC Publik?
Jag kommer visa en del av en föreställning som tog avstamp ur ett äldre arbete och vidareutvecklades inför en nypremiär under The Edinburgh Fringe Festival 2023. Vidareutvecklingen skedde först tillsammans med Marina Galán Rodríguez, och Joel Fuguet Margelí och sedan inför nypremiären Alex Paton. Föreställningen heter “ARYO” och berättar om de olika stadierna av kärlek som någon kan uppleva genom livet. Den tar oss genom en djup och detaljerad resa och fokuserar på aspekterna tid, gravitation och avstånd i relation till upplevelsen av kärlek.
Var i processen är du just nu?
Tillsammans med musikerna diskuterar jag hur vi kan förlänga musikstycket samt förstärka och förbättra ljudkompositionen. Vi håller också på att diskutera hur vi hittar den rätta balansen för landskapet i musikstycket.
Är det något särskilt du önskar av publiken?
Jag är nyfiken på att höra publikens spontana reaktioner på mitt ämne och vad de har för reflektioner. Om de kan identifiera sig, koppla av och associera fritt. Jag är särskilt intresserad av deras tankar och hur jag kan inkorporera dem i min egen berättelse. Jag samlar kontinuerligt på kärlekshistorier.
What will you show at DC Publik?
I will show an excerpt of a solo in development, 'Slow Glow'. Playing between speed, light and dark, focus and blur, ‘Slow Glow’ uses logic and paradoxes from over- and long-exposure photos. Both photography techniques make time arrive differently, and greatly increase the drama and psychology of how things appear.
Where in the process are you right now?
After one residency in 2022 (Lucy Guerin Inc., Melbourne) and two work-in-progress performances in September 2023 (Fylkingen 'This is Not a Dance Concert' Stockholm and Destination Atalante Göteborg), I'm interested in experimenting with different types of light (stage light, hand-held light, camera flashes); how this light relates to sound (voice; recorded sounds), how sound causes movement or comes from movement. I'm also interested in playing with different proximities to the audience.
Is there something particular that you would like to discuss with the audience?
Questions I'm asking myself: Is it possible to create a dance while also destroying it? Is it possible to capture a period of time beyond what we can see with our vision? Is it possible to make an over-exposed dance: dance over dancing?
Questions I could discuss with the audience: What was your sense of time in the work? What space does the work propose we (the maker/the performer/the audience) inhabit together? Were there any desires that appeared while watching - concrete, impossible or otherwise?
14 november
Klicka på bilderna för att läsa mer
Vad kommer du att visa på DC Publik?
Jag kommer att visa ett utdrag ur dansföreställningen HÖRA TILL som handlar om att ständigt behöva passa in och höra till. Vem eller vilka hör vi till? Vilka vill vi höra till? Föreställningen utforskar människans sätt att anpassa sig efter grupper, grupptryck och konstellationer och hur det påverkar oss.
Var i processen befinner du dig just nu?
Föreställningen har haft premiär och ska snart ut på turné. Vi befinner oss därför i en fas där dansarna fördjupar sitt gestaltande arbete genom mötet med publiken och de samtal vi för med publiken efteråt.
Är det något särskilt du önskar av publiken?
Vi vill gärna ge publiken en inblick i hur skapandeprocessen såg ut så de får gärna fundera på frågor som de är nyfikna på att veta om just skapandeprocessen. Sen vill vi såklart gärna samtala om ämnet och höra publikens reaktioner på vad de sett.
Vad kommer du att visa på DC Publik?
Jag kommer visa ett utkast på en dansfilm som är under redigering. Filmen är skapad och mig och min vän Ivan Ekemark och har titeln "The dyke and The Sheap". Jag har valt att använda mina föräldrar som dansare i filmen där min mamma gör rollen som "The dyke (Flatan)" och min pappa rollen som "The Sheap (Fåret)". Mina föräldrar har ingen dansbakgrund och en av idéerna har varit att skapa utifrån deras förutsättningar till rörelse. Både Ivan och jag har alltid graviterat emot att skapa utifrån spontanitet för att i senare skede reflektera kring outtalade drivkrafter, hos både oss som skapare och dem som deltar i projektet. En reflektion jag själv gjort i retrospektiv på "The Dyke and The Sheap" är att den rymmer funderingar om sorg, vad som händer om en av mina föräldrar går bort, om queera relationer och om livet efter döden. Musiken är skapad av artisten Olefonken.
Var i processen befinner du dig just nu?
Vi har skapat ett utkast av filmen som är runt 4 minuter långt och nu vill vi testa vad för känslor filmen skapar hos åskådarna, om en följer med i narrativet och vad för tolkningar som uppstår hos publiken. Efter denna värdefulla feedback vill vi slutföra filmen och skicka den till kortfilmsfestivaler, främst med en danstematik.
Är det något särskilt du önskar av publiken?
Jag och mina föräldrar kommer berätta lite om processen bakom projektet och i samtalet efter visningen vill jag utgå ifrån ett feedback-format där vi ställer specifika frågor till publiken men även öppnar upp för spontana reaktioner. Jag vill gärna öppna upp möjligheten för publiken att dela med sig på olika sätt, antingen verbalt eller skriftligt.
Vad kommer du att visa på DC Publik?
På DC Publik kommer jag visa delar av mitt arbete som undersöker relationen mellan bilden av dansen och dess materialitet. Jag kommer dela danser som på olika sätt skrapar mot, härmar eller ger vika för sin omgivning.
Var i processen befinner du dig just nu?
Detta är ett pågående arbete som spinner vidare på frågor och problem från tidigare projekt, bl.a. från samarbeten med Denise Lim och Oda Brekke. På DC Publik kommer det ta formen av ett solo i teater moments foajé.
Är det något särskilt du önskar av publiken?
Vill svara senare …..